Supervision: Psykologisk tryghed – Foråelse -Mentalisering – Kommunikation

Supervision er en struktureret faglig samtale, hvor man med støtte fra en supervisor reflekterer over sit arbejde, sine handlinger og faglige udfordringer. Formålet er at styrke faglighed, kvalitet og trivsel ved at skabe overblik, nye perspektiver og konkrete handlemuligheder i praksis.

Mine metoder 

Supervisionen kan tilrettelægges med afsæt i tre metodiske tilgange.
For det første anvendes DISC-profilering som et redskab til at skabe forståelse for adfærdsstile, kommunikation og samarbejdsmønstre, hvilket styrker både selvindsigt og relationel forståelse.

Metode

DISC-profilering

 

Et redskab til at skabe forståelse for adfærdsstile, kommunikation og samarbejdsmønstre, hvilket styrker både selvindsigt og relationel forståelse.

Supervisionen har til formål at styrke faglig refleksion, samarbejde og kommunikation. Gennem brug af DISC-profilering opnås øget indsigt i egne og andres adfærds- og kommunikationsstile, mens kollegial respons understøtter fælles læring og udvikling i praksis.

Udbyttet er større klarhed i roller, bedre samarbejdsrelationer og konkrete handlemuligheder i det daglige arbejde.

Supervisionen indeholder refleksion over konkrete arbejdssituationer og faglige udfordringer. DISC-profilering anvendes som ramme for dialog om adfærd, samspil og kommunikation, mens kollegial respons strukturerer feedback og videndeling i gruppen. Der arbejdes målrettet med perspektivskifte, fælles forståelse og udvikling af nye handlingsstrategier.

 

Supervisionen kan gennemføres individuelt eller i grupper og tilpasses både personale- og ledelsessupervision. Forløbets form, varighed og hyppighed aftales ud fra behov og kontekst.

Der lægges vægt på en tryg og professionel ramme med tydelig struktur og fortrolighed.

Metode:

Kollegial respons

 

Et læringsværktøj, hvor systematisk og refleksiv feedback understøtter fælles læring, faglig udvikling og videndeling.

Kollegial respons har til formål at styrke læring, refleksion og faglig kvalitet gennem systematisk feedback mellem kolleger. Metoden skaber et fælles fagligt sprog og øger bevidstheden om egen praksis.

Udbyttet er øget faglig tryghed, bedre samarbejde og konkrete perspektiver på udvikling af arbejdsopgaver og arbejdsgange.

Supervisionen tager udgangspunkt i konkrete cases fra deltagernes hverdag. Gennem faste strukturer for kollegial respons arbejdes der med aktiv lytning, undersøgende spørgsmål og konstruktiv feedback.

Fokus er på refleksion frem for vurdering, så deltagerne understøttes i at se egne udfordringer fra nye vinkler og udvikle praksis i fællesskab.

Kollegial respons gennemføres typisk i mindre grupper og faciliteres med tydelige rammer og spilleregler. Forløbet kan tilpasses både personale- og ledelsesgrupper og varieres i varighed og hyppighed efter behov.

Der arbejdes i en fortrolig og respektfuld ramme, som understøtter tryghed og åbenhed.

Metode:

Personale & Ledelse

 

Forskellen mellem ledelsessupervision og personalesupervision, så supervisionen målrettes enten ledelsesopgaver, beslutningsrum og ansvar eller den faglige praksis, rolleforståelse og opgaveløsning hos medarbejdere.

Personalesupervision er et fagligt refleksionsrum for medarbejdere, hvor der arbejdes med konkrete opgaver, relationer og udfordringer i praksis. Supervisionen understøtter faglig udvikling, kvalitet i opgaveløsningen og trivsel ved at skabe overblik, fælles forståelse og nye perspektiver på det daglige arbejde.

Der arbejdes struktureret og fortroligt med rolleforståelse, samarbejde, kommunikation og håndtering af komplekse situationer. Personalesupervision bidrager til at styrke den enkelte medarbejders faglighed og samtidig understøtte fælles læring og sammenhæng i teamet.

 
 

Ledelsessupervision er et fortroligt refleksionsrum for ledere, hvor der arbejdes med ledelsesopgaven, beslutninger og ansvar i en kompleks organisatorisk hverdag. Supervisionen har fokus på at styrke ledelsesfaglighed, klarhed i rollen og bevidsthed om egen ledelsespraksis.

Der arbejdes struktureret med ledelsesdilemmaer, relationer, kommunikation og prioriteringer samt balancen mellem strategiske, faglige og personalemæssige hensyn. Ledelsessupervision understøtter lederens handlekraft, refleksionsevne og trivsel og bidrager til mere tydelig og bæredygtig ledelse i organisationen.

 

Supervisionen tilrettelægges fleksibelt og kan gennemføres som personale- eller ledelsessupervision, individuelt eller i grupper. Indhold og metode tilpasses den konkrete kontekst og kan blandt andet inddrage DISC-profilering og kollegial respons som refleksions- og læringsværktøjer.

Forløbenes varighed, hyppighed og rammer aftales efter behov og formål. Der arbejdes i en professionel og fortrolig ramme med tydelig struktur, som understøtter tryghed, refleksion og faglig udvikling.

Jeg rummer den opgave eller problematik du står med..

Mine primære kompetencer ligger inden for det pædagogiske & sundhedsfaglige felt. I Supervisionen handler det om at skabe fokus på relationskompetencen, dette øger kvaliteten af det samarbejde som vi skal have både forhold til vores kerneopgave og vores kollegiale samarbejde. Kommunikation, tillid, tryghed, faglighed og samarbejde er nogle af de temaer som ofte bliver behandlet.

Når kerneopgaven er mennesker, vil vores evne til at være i relation og tilbyde kontakt være det grundlæggende arbejde redskab, og derfor er vigtigt at tage alvorligt, at det ikke unormalt at opleve relations træthed og forådelse kan nemt opstå.



Derfor er det af stor betydning, at have supervision, således at der kontinuerligt er fokus på hvordan vi har det i vores arbejde, samt at få fagligt sparring på de selvfølgligheder og blinde pletter som opstår i hverdagen.

Hele det socialt faglige område er underpres – supervision er en evidensbaseret metode til at forblive refleksiv, holde fagligt fokus og vedblive at have et bæredygtigt kollegialt samarbejde.

Det er en måde at minimere risikoen for udbrændthed & forrådelse i personalegruppen.

 
Få en skræddersyet løsning

NYHED: Forløb til din personalegruppe

Kollegial respons – et læringsværktøj til udvikling i teams

Kollegial respons er en metode, der hjælper teams med at lære af hinanden, styrke samarbejdet og skabe en kultur præget af tillid og faglig udvikling. Metoden handler om at give og modtage konstruktiv feedback på en måde, der både fremmer refleksion og læring. I stedet for at fokusere på fejl, handler kollegial respons om nysgerrighed, åbenhed og udvikling. Deltagerne lærer at stille undersøgende spørgsmål, dele perspektiver og give feedback, der støtter den enkeltes faglige vækst og teamets samlede kvalitet.

Formålet med at lære metoden

• At skabe et trygt rum for ærlig og respektfuld dialog

• At udvikle fælles refleksion over praksis og beslutninger

• At styrke ansvar, samarbejde og gensidig læring i teamet

• At gøre feedback til en naturlig og udviklende del af hverdagen 

Sådan foregår det i forløbet I et læringsforløb med kollegial respons lærer teamet:

1. Rammerne for god feedback – hvad gør respons konstruktiv og lærende?

2. Roller og proces – hvordan man strukturerer samtalerne, så alle får udbytte.

3. Kommunikative greb – hvordan man spørger, lytter og giver respons med respekt og klarhed.

4. Praktisk træning – metoden afprøves i konkrete cases fra deltagernes egen hverdag.

Gennem øvelse og refleksion bliver kollegial respons et fælles værktøj til kontinuerlig udvikling, hvor læring, tillid og faglig kvalitet går hånd i hånd.

Kontakt for mere info

har du spørgsmål?

Lad os gå hånd i hånd mod en fremtid, hvor bæredygtige relationer og trivsel er i hjertet af vores tilværelse.